1 stycznia 2012 roku weszła w życie zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Gmina ma 18 miesięcy (do 1 lipca 2013 roku) na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, polegającego na przyjęciu odpowiedzialności przez gminę za odpady i ustaleniu stawek opłat dla mieszkańców za ich odbiór i zagospodarowanie.
Opłaty
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (powstającymi na nieruchomościach zamieszkałych) stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz określonej stawki.
• Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny (odpady posegregowane) wynosi 8,00 złotych miesięcznie.
• Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób nieselektywny (odpady nieposegregowane) wynosi 13,00 złotych miesięcznie.
Deklaracja
Liczba osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość ustalana będzie na podstawie deklaracji.
Rada Miejska w Tuchowie określiła wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Deklaracje będą dystrybuowane poprzez sołtysów, na zebraniach wiejskich oraz dostępne będą w Urzędzie Miejskim w Tuchowie, Rynek 1.
3 grudnia w Urzędzie Miejskim w Tuchowie, przy ul. Jana Pawła II 4 (na parterze pok. nr 1), uruchomione zostało biuro ds. obsługi opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mieszkańcy mogą zasięgnąć w biurze informacji na temat zmienionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz pobrać, wypełnić i złożyć obowiązkową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Pracownicy biura pomogą także w wypełnieniu deklaracji lub przekażą wzór jej wypełnienia. Informację na temat deklaracji można także uzyskać telefonicznie (14 6525 176 w. 10 lub 13). Jednocześnie przypominamy, że termin składania deklaracji upływa 31 stycznia 2013 r.
Właściciele nieruchomości obowiązani są złożyć deklaracje w Urzędzie Miejskim w Tuchowie w następujących terminach:
• do 31 stycznia 2013 r. - dla pierwszej deklaracji,
• 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca na danej nieruchomości,
• 14 dni od dnia wystąpienia zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Terminy opłat
Właściciele nieruchomości obowiązani są uiszczać opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi z góry bez wezwania, w terminach kwartalnych:
- Rata za I kwartał - do 15 lutego danego roku,
- Rata za II kwartał - do 15 maja danego roku,
- Rata za III kwartał - do 15 sierpnia danego roku,
- Rata za IV kwartał - do 15 listopada danego roku.
Termin wniesienia pierwszej opłaty upływa 15 sierpnia 2013 r. i obejmuje okres od 1 lipca 2013 r. do 30 września 2013 r.
Właściciele nieruchomości opłatę uiszczać będą przelewem, wpłatą na rachunek bankowy lub wpłatą w kasie Urzędu Miejskiego w Tuchowie.
Przedsiębiorca wyłoniony przez gminę odbierze odpady zmieszane i selektywne zebrane od mieszkańców.
Gmina będzie sprawować nadzór nad prawidłowym zagospodarowaniem odpadów przez odbierającego.
0 komentarze:
Prześlij komentarz