10/11/2011

Trasy rowerowe

Przez teren Burzyna przebiegają fragmenty czterech znakowanych tras rowerowych.

TRASY ROWEROWE
_____________________
Trasa: Tuchów (Klasztor) - Wołowa - Bistuszowa - Burzyn  - Kielanowice - Klasztor.
Kolor: niebieski
Długość: 16 km
Informacje o trasie: Trasa o średnim stopniu trudności, prowadzi w większości drogami asfaltowymi o niewielkim natężeniu ruchu. Obfituje w malownicze widoki na pasmo Brzanki-Liwocza.
Opis: Startujemy po wschodniej stronie Klasztoru i udajemy się ul. Graniczną w kierunku wzgórza z przekaźnikiem (jak szlak wokół Tuchowa). Droga początkowo wznosi się łagodnie, a następnie zmienia się w stromy podjazd. Po przebyciu kilometra podjeżdżamy pod kapliczkę, tu kończy się asfalt. Dalej przed siebie drogą polną pośród łąk i pól uprawnych. Później krótko przez las (stoi tu metalowy krzyż postawiony w 2008 r.), a wkrótce po opuszczeniu lasu koniec podjazdu. Na rozstaju dróg (po lewej przekaźnik) jedziemy w prawo, prostą drogą pośród pól. Jest to najbardziej widokowy odcinek trasy. Z lewej, na skraju lasu cmentarz wojenny nr 164.
3 km - Wjazd na asfalt. Po 200 metrach skręcamy w lewo na ul. Daleką i obok budynku dawnej szkoły zjeżdżamy łagodnie, a na rozwidleniu dróg wybieramy prawą. Jesteśmy w Bistuszowej i zaczynamy 1,5 km, miejscami stromy zjazd w kierunku drogi Tuchów - Ryglice. Mamy stąd ładny widok na Bistuszowskie Podlesie gdzie zmierzamy. Po osiągnięciu drogi Tuchów - Ryglice skręcamy w lewo. Mijamy most na Szwedce i zaraz na pierwszym zakręcie w prawo (obok sklep). Po 400 metrach zaraz za mostkiem na potoku Uniszowianka w lewo. Jadąc, po prawej mijamy staw hodowlany. Trasa prowadzi początkowo równiną między łąkami, a później zaczyna się wznosić w kierunku grzbietu Brzanki. Jedziemy tak przez blisko 3 km. Później skręcamy w prawo i zaczynamy zjeżdżać w kierunku Burzyna. Dobrze stąd widać kościół, w kierunku którego zmierzamy. Dojeżdżamy na Elsowo, tu obok budynku Zgromadzenia Sióstr Sług Jezusa i starego kościoła zjeżdżamy polną drogą prowadzącą do Kielanowic. Tam obok kapliczki w prawo, później w lewo przez mostek i ponownie w prawo - tu wjazd na drogę Tuchów - Ryglice i nią w prawo pod górę, aż do granicy gminy. Skręcamy w lewo i wjeżdżamy w ul. Górną którą jedziemy do skrzyżowania ze szlakiem wokół Tuchowa - obok szafkowej kapliczki z obrazem Matki Boskiej Tuchowskiej skręcamy w prawo w polną drogę. Doprowadza nas ona do drogi asfaltowej z Wołowej. Tu skręt w lewo i stromy zjazd do ul. Ryglickiej. Tu w prawo i po 500 m końcowy stromy podjazd ul. Wysoką do miejsca startu.

* Opis szlaku za początek i koniec trasy przyjął tuchowski klasztor, ale trasę można rozpocząć na dowolnym odcinku trasy. Np. przy kościele w Burzynie i podążać za dalszymi wskazówkami z powyższego opisu.
_____________________
Trasa: Tarnów Mościce PKP - Koszyce Wielkie - Koszyce Małe - Kłokowa - Pleśna - Łowczów - Buchcice - Tuchów - Burzyn (przez aleję lipową, koło Pomnika Poległych skręcamy w prawo, jedziemy drogą prowadzącą do Lubaszowej) - Lubaszowa - Siedliska (Zabiele) - Chojnik - Golanka - Gromnik - Tursko - Ciężkowice
Kolor: niebieski
Długość: 44,6 km
Opis: Szlak jest łatwy, dogodny niezależnie od kierunku jazdy, biegnie doliną Białej. Poprowadzony został wzdłuż linii kolejowej Tarnów - Krynica. Szlak prawie w całości prowadzi po drogach asfaltowych.

Trasa: Burzyn - bacówka Brzanka
Kolor: zielony
Długość: 5,7 km
Opis: Początek szlaku w Burzynie na centralnym rozdrożu wsi (230 m n.p.m.) obok pomnika poświęconego poległym w II wojnie światowej. Szlak należy do trudnych z uwagi na konieczność pokonania stromego podjazdu, dużej różnicy wzniesień i miejscami trudnej nawierzchni (ruchomy żwir, błoto po deszczach).

_____________________
Trasa: Tuchów Rynek - Burzyn (przez aleję lipową, koło Pomnika Poległych skręcamy w prawo, kierujemy się drogą biegnącą pod leśniczówkę, dalej przez las w kierunku Bacówki na Brzance) - Brzanka - Jodłówka Tuchowska (Ratówki) - Jodłówka Granice - Rzepiennik Cisie - Nosalowa - Siedliska Zabiele - Lubaszowa - Burzyn - Tuchów.
Kolor: czerwony
Długość: 27 km
Informacje o trasie: Trasa o znacznym stopniu trudności, w terenie mocno pofałdowanym, o stromych podjazdach i zjazdach, prowadzi lokalnymi drogami asfaltowymi, gruntowymi i leśnymi w Parku Krajobrazowym Brzanki; ma duże walory widokowe; można ją skracać. Na trasie unikatowa aleja lipowa w Burzynie, buczyna karpacka pod Brzanką, bacówka, kapliczka - latarnia w Jodłówce.
Opis: Z rynku w Tuchowie w ul. Jana Pawła II. Przejeżdżamy koło Szkoły Podstawowej. Za skrzyżowaniem stara kapliczka i budynek Liceum Ogólnokształcącego w miejscu, gdzie kiedyś znajdowały się czworaki. Zakręt w prawo. Po lewej w głębi, w parku obiekty Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, w miejscu, gdzie stał, spalony przez Niemców w 1945 roku, dwór Rozwadowskich. Obok duży budynek warsztatów, w głębi hala sportowa. Skręcamy w przecznicę w lewo, w ul. St. Grochmala, nią do skrzyżowania. Z lewej budynki szpitala rejonowego i przychodni, obok stadion LKS Tuchowia. Skręcamy w prawo w ul. Żeromskiego i nią jedziemy do skrzyżowania z ul. Kolejową. Zakręt w lewo i w dół obok piekarni. Na skrzyżowaniu na dole skręcamy w prawo w ul. Polną i jedziemy na południe. Z prawej powyżej linia kolejowa Tarnów - Leluchów. Gdy dojedziemy do skrzyżowania przed przejazdem kolejowym, skręcamy w lewo w kierunku mostu na Białej. Za mostem Burzyn i granica Parku Krajobrazowego Pasma Brzanki. Przed nami aleja lipowa - pomnik przyrody. Jedziemy do rozwidlenia dróg, na którym usytuowany jest pomnik ku czci ofiar II wojny światowej z tej wsi. Wybieramy prawą drogę i jedziemy w kierunku szkoły. Powyżej dworek. Wokół stare drzewa. Skręcamy na prawo, a na najbliższym skrzyżowaniu w lewo i zaczynamy długi, prawie 2,5 km liczący, stromy podjazd. W miarę nabierania wysokości poszerza się panorama. Na którymś wyrównaniu terenu warto się zatrzymać, odpocząć i rozglądnąć wokół. Na północy na najbliższym planie grzbiet z kościołem w Burzynie, dalej panorama Tuchowa zamknięta Trzemeską Górą i bardziej na lewo Słoną Górą. Na wzgórzach od zachodu Dąbrówka Tuchowska. Zza wzgórz widoczne wzniesienia Lichwina i Wał. Od południa zalesiony garb Nosalowej i bardzo dobrze widoczne stąd zabudowania klasztoru Redemptorystów na Morgach.
W połowie stoku z lewej strony dochodzą do drogi znaki żółto-czarne szlaku wokół Tuchowa. Tuż przed granicą lasu z lewej strony kapliczka z 1865 r. Powyżej z prawej zabudowania leśniczówki. Koniec asfaltu. Dalej będziemy jechać leśną drogą. Na pierwszym skrzyżowaniu leśnych dróg znaki żółto-czarne odchodzą w prawo. Znaki czerwone prowadzą na wprost. Podjeżdżamy na grzbiet; tu przebiega główny szlak Pasma Brzanki Siedliska - Kołaczyce, oznakowany żółto. Pniemy się najpierw na stok Ptasznika, później zjeżdżamy na polanę tuż pod szczytem Brzanki. Przejeżdżamy przez sam szczyt lub drogą z jego lewej strony. Jedziemy dalej i niedługo wyjeżdżamy z lasu. Przed nami polana i na wzgórku bacówka. Tu warto odpocząć i obejrzeć panoramę. Zjeżdżać będziemy do centrum Jodłówki przez przysiółek Ratówki wąską, asfaltową drogą, miejscami stromą, z ostrymi zakrętami. Doprowadzi ona do drogi Lubaszowa - Siepietnica. Nasza trasa przecina ją i pnie się na wybitne wzgórze z kapliczką-latarnią. Jedziemy widokowym grzbietem przysiółka Granice. Osiągamy Kołkówkę. Warto tu się zatrzymać ze względu na wspaniałą panoramę. Skręcamy na północny zachód i jedziemy w kierunku Rzepiennika Marciszewskiego do przysiółka Cisie. Stąd na szczyt Nosalowej. Odtąd zaczniemy zjazd do przysiółka Siedlisk - Zabiele. Tu w prawo, w kierunku Lubaszowej. Z lewej strony kaplica p.w. św. Gerarda, w głębi most na Białej, a za nią ujęcie wody wraz ze stacją jej uzdatniania. Na drodze Siedliska - Siepietnica w prawo i po przejechaniu mostku na Rostówce - w lewo, na drogę prowadzącą do klasztoru na Morgach. Po minięciu szkoły i remizy strażackiej skręt w lewo między zabudowaniami na wąską dróżkę asfaltową, która doprowadzi nas do Burzyna, a stąd do Tuchowa.
Opis trasy zapożyczony z książki Józefa Kozioła "Tuchów i okolice".